úterý 7. října 2014

Zůstaň se mnou; Gayle Forman

Anglický název: If I Stay
Počet stran: 184
Vydaná: 2014 (2. vydání)
Vydavatelství: YOLI


Sedmnáctilá Mia se vydá jednoho zimního dne se svou rodinou na rodinný výlet. Mají zamířeno k Miiným prarodičům a na návštěvu k rodinným známým. Když Mia zavře oči a nechá se ukolébat na vlně Bethovenovy sonáty, probudí se v okamžiku, ve který před pár minutami ani nedoufala. Nebyla ve svém těle. Byla uvězněná mezi životem a smrtí. Viděla své mrtvé rodiče a procitla v okamžiku, kdy zahlédla svůj náramek na ruce, který dostala od svého přítele Adama; který byl o rok starší a hrál na kytaru ve skupině Shooting Star, která se začala pomalu proslavovat.

Mia; milovnice vážné hudby a vynikající hráčka na cello nás provádí celou knihou několika hodinami, ve kterých se musí sama rozhodnout, zda zůstat a stát se sirotkem - bez rodičů a svého malého brášky Teddyho. Zůstat a být se svou láskou Adamem, přáteli a svými prarodiči a nebo zemřít a poznat, jaký je život po smrti. Vypráví nám okamžiky ze svého života a odhaluje svůj vztah s Adamem. Poznáváme její rodiče a první chvilky, kdy poprvé hrála na cello.

Otázka je ale jedina - zůstat nebo zemřít? Miu čeká rozhodování, váhání a uvědomění, co přijde, když zůstane.

*_*_*

Mia mi v některých okamžicích připomínala mne samotnou a její rodiče, ke kterým se vracela ve svých vzpomínkách, odlehčovali svým humorem celý příběh, který byl založený na emocích. Musela jsem se u jejich humoru usmívat a dokázala jsem si na jejich místě představit mou mámu.

Je to poutavá kniha s ještě poutavějším příběhem. Mám ráda příběhy, které se odehrávají na hranici mezi životem a smrtí. Knížka byla dobře napsaná a čtivá, což je plus. Kdybych totiž mohla, přečetla bych jí na jedno nadechnutí (možná přeháním!). Začala jsem jí číst včera dopoledne a dnes ráno jí dočetla. Mám slabost pro přetáčení stránek; když držím knihu v ruce, vždy mám tendence přetáčet ze stránky 30 na stránku 50, abych zjistila, kolik chybí do konce kapitolu. Jednoduše se jen tak podívat. To se u téhle knihy ani jednou nestalo. Naopak jsem se nedokázala odtrhnout od obálky knihy, která je z jejího filmového zpracování. Zkoumala jsem každý obrázek do detailu, vrátila se znovu ke čtení a po dvou stránkách se ke zkoumání obálky opět vrátila a snažila se vžít do té situace.


Kdybych měla ohodnotit knihu hvězdičkami, asi bych dala čtyři z pěti. Nevím proč, ale po humbuku, který byl kolem knihy a po mém očekávání něčeho nadpozemského, jsem tak nadšená nebyla. Nebyla jsem tak nadšená, jak jsem čekala. Kniha mě bavila, o tom nepochybujte, ale možná jsem čekala větší drama, víc emocí, hooodně slz, ale nic z toho se nekonalo (krom ukápnutí dvou slziček na konci). I tak ale knihu doporučuji a hned, jak budu moct, nacpu knihu i své ségře :)
Tuším, že u filmového zpracování ty proudy slz ale potečou. Jsem zvědavá, až budu moci porovnat knihu s filmem. 

Žádné komentáře:

Okomentovat